Učenikova procjena nastave i sebe u ulozi onoga koji uči - važne stavke kod učiteljeva oblikovanja poticajne okoline za učenje
Osvrt na znanstveni članak na temu „Učenikova procjena nastave i sebe u ulozi onoga koji uči – važne stavke kod učiteljeva oblikovanja poticajne okoline za učenje“ iz svibnja 2016. godine. Autorica ovog znanstvenog članka je Milena Valenčič Zuljan, Faculty of Education, University of Ljubljana. Link na odabrani znanstveni članak: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=243172
Odabrala sam ovaj članak jer ističe važnost kvalitete nastave i koliko je bitno dobro kreirati okolinu za učenje. Možemo vidjeti kakav pogled na nastavu i sudjelovanje u učenju imaju učenici te koliko su zapravo učitelji uspješni u organiziranju nastave. Zanimljivo je vidjeti kako učenici sebe vide u nastavi i koliko se smatraju uspješnima u ulozi onoga koji uči.
Istraživanje
Kvalitetno poučavanje potiče razvijanje individualnosti i samostalnosti kod učenika što je zahtjevan proces. Autorica je napravila istraživanje postavljajući dva glavna pitanja:
1. Kako učenici procjenjuju nastavu? Postoje li statističke razlike u procjeni nastave na temelju spola i ocjena?
2. Kako učenici procjenjuju sebe u ulozi onoga koji uči? Postoje li statističke razlike u procjeni sebe u ulozi onoga koji uči na temelju spola i ocjena?
Odabrala sam ovaj članak jer ističe važnost kvalitete nastave i koliko je bitno dobro kreirati okolinu za učenje. Možemo vidjeti kakav pogled na nastavu i sudjelovanje u učenju imaju učenici te koliko su zapravo učitelji uspješni u organiziranju nastave. Zanimljivo je vidjeti kako učenici sebe vide u nastavi i koliko se smatraju uspješnima u ulozi onoga koji uči.
Istraživanje
Kvalitetno poučavanje potiče razvijanje individualnosti i samostalnosti kod učenika što je zahtjevan proces. Autorica je napravila istraživanje postavljajući dva glavna pitanja:
1. Kako učenici procjenjuju nastavu? Postoje li statističke razlike u procjeni nastave na temelju spola i ocjena?
2. Kako učenici procjenjuju sebe u ulozi onoga koji uči? Postoje li statističke razlike u procjeni sebe u ulozi onoga koji uči na temelju spola i ocjena?
U istraživanju autorica je koristila deskriptivnu i
kauzalno-ne-eksperimentalnu metodu istraživanja obrazovanja. Samom istraživanju
pristupilo je 577 učenika 9. razreda osnovnih škola u Sloveniji (298 djevojčica
i 254 dječaka) te se odnosi na nastavu matematike i slovenskog jezika. Učenici
su ponuđene tvrdnje stupnjevali na skali 1-5 gdje 1 znači nikako se ne slažem,
a 5 znači potpuno se slažem.
Istraživanje je pokazalo da učenici s višim ocjenama imaju
pozitivniji stav prema predmetima, bolje ocjenjuju svoju ulogu kao onoga koji
uči, smatraju kvalitetu nastave boljom te procjenjuju da je angažiranost
učitelja veća . Učenici s nižim ocjenama osjećaju nesigurnost vezanu za ulogu
onoga koji uči, smatraju kvalitetu nastave lošijom te procjenjuju nižu razinu
angažiranosti učitelja. S obzirom na spol, djevojčice gotovo svaki aspekt
procjenjuju na većoj razini dok dječaci uglavnom procjenjuju da su aspekti na
nižoj razini uspješnosti.
Mislim da je značajno za svakog učitelja da zna kako učenici procjenjuju njegov rad kako bi im omogućio što bolju nastavu. Također je korisno da učenici spoznaju svoju ulogu kao onoga koji uči te koliko su zapravo uspješni u tome.
Nastava se sve brže razvija što iziskuje bolje nastavne metode i veću angažiranost učitelja u kreiranju okoline pogodne za učenje. Uspjeh učenika ovisi upravo o toj okolini za učenje zbog čega je potrebno konstantno ju unaprjeđivati. Uloga učenika kao onih koji uče je drugi aspekt u procesu učenja koji uvelike utječe na kvalitetu učenja što traži potpuno zalaganje svakog učenika.
Utječu li učitelji na
zainteresiranost i uspješnost učenika u pojedinim predmetima? Objasni.
Kako da učenici
poboljšaju realizaciju svoje uloge kao onih koji uče?
Definitivno može utjecati na zainteresiranost u pojedinim predmetima ako predaje na zanimljiv način, pokazuje puno primjera, povezuje apstraktne činjenice sa modernim događajima kako bi se gradivo približilo učenicima i bilo jasnije. Sa druge strane, ne mislim da utječu na uspješnost jer je za uspješnost potrebno uložiti dodatni trud i učiti. Ali zasigurno je lakše učiti ako se već na nastavi usvoji većina znanja, a učenjem doma se to znanje utvrdi.
OdgovoriIzbrišiSlažem se s tobom. Imam primjere iz svog školovanja gdje su dvije profesorice na potpuno drugačiji način mi predavale kemiju. Nažalost, učitelji ponekad djecu "odvoje" od predmeta zbog loših metoda poučavanja.
IzbrišiUčitelji mogu puno utjecati na zainteresiranost i uspješnost učenika u nastavi i predmetima. Ako je učitelj zainteresiran da kvalitetno obrazloži gradivo već tada će i učenici biti više zainteresirani, a puno primjera iz stvarnog života i primjera bliskih djeci samo će više zainteresirat djecu. A mislim kada je gradivo jasnije da je djeci lakše i s više volje sami rade i na kraju dobiju uspješniji rezultat.
OdgovoriIzbrišiTako je, ako učitelj pokaže da razumije gradivo i da ga zna prenijeti učenici će to primijetiti i sami se zainteresirati za gradivo.
IzbrišiSmatram da zainteresiranost osobe za određeni predmet ovisi prije svega o prirodi te osobe. Ako je učeniku zanimljiv neki dio gradiva, on će ga sam proučavati i istraživati ukoliko mu tu mogućnost ne pruži profesor (ako govorimo o profesoru koji ne odrađuje svoj posao kako treba). Ali, ako osoba nije zainteresirana za neki dio gradiva, koliko god vrhunski profesor predavao to gradivo, najvjerojatnije neće toj osobi povećati razinu zainteresiranosti na maximum. No, različitim i domišljatim metodama može učiniti da sami način predavanja učini zanimljivim i da u bar malenoj mjeri učenicima približi gradivo.
OdgovoriIzbrišiDomišljate i zanimljive metode poučavanja mogu barem nezainteresiranom učeniku pokazati da taj predmet i nije toliko "strašan".
IzbrišiOsobno smatram da učitelj ima utjecaja na zainteresiranost djeteta za određeni predmet. Kada se na profesoru vidi da uživa u svom poslu ili predmetu koji predaje, da ulaže cijelog sebe u prenošenje znanja djeci i da se trudi da mu nastava bude što bolje organizirana tada i djeca automatski više počinju obraćati pozornost na učitelja i na ono što on govori. Kao što je i Ivana rekla, neće se kod djece probuditi velika razina zainteresiranosti ako im neko gradivo nije zanimljivo ali zasigurno će zainteresiranost barem malo porasti. Slažem se s Monikom da za uspješnost učenik treba uložiti dodatni trud i učenje ali ja smatram da i tu učitelj može pomoći. Ukoliko učitelj dobro predaje gradivo, razjasni sve nejasnoće, pomogne svima da shvate novo gradivo već je pola posla u uspješnom učenju obavljeno, a uspješno učenje vodi do uspjeha.
OdgovoriIzbrišiU potpunosti se slažem, Gabrijela. Iz iskustva znam da ako učitelj dobro predaje i sam učenik će nakon nastave dodatno istraživati gradivo ili barem ponoviti ono što je rečeno na satu. Također mislim da učitelj utječe i na uspješnost što si vrlo dobro objasnila.
IzbrišiSmatram da učitelji jako imaju utjecaja na zainteresiranost djeteta na učenje. Učitelji bi trebali uživati u svom poslu i trebali bi svoj predmet predavati sa ''dušm i tijelom''. Ako učitelj na taj način predaje svoj predmet, više će zainteresirati učenike te će učenici pažljivije slušati na satu te neće morati puno učiti jer će im sam sadržaj predavanja biti zanimljiv i ostati će im u pamćenju.
OdgovoriIzbrišiUčenici bi trebali uložiti svoj trud kod učenja ali u tome učitelj također ima dosta veliku važnost. Ako je djetetu gradivo objašnjeno na jasan način, da mu ne stvara poteškoće, onda će ono lako naučiti ono što mora naučiti.
Tako je, ključ svega je da učitelj dobro i kvalitetno objasni gradivo učenicima kako bi njihov daljnji rad na tom gradivu bio olakšan i razumljiv.
IzbrišiSlažem se s kolegicama Jelenom G. i Gabrijelom P. učitelji uvelike utječu na učenikovu zainteresiranost i željom za učenjem. Učitelji često djeci predstavljaju modele, i zato moraju biti primjereni. Ako učenici ne vide da njihov učitelj voli ono što radi, cijeni obrazovanje i znanje vrlo je vjerojatno da će i učenici dijeliti takv stav!
OdgovoriIzbrišiNažalost i djeca tada neće cijeniti ni obrazovanje, ni učitelja, ni predmet što će dovesti do njihovo udaljavanje od gradiva i znanja.
IzbrišiSve je lakse uz dobrog profesora, isto kao sto je i sve teze uz loseg. Super clanak!
OdgovoriIzbrišiDobar profesor predmet učini još boljim, a loš profesor nažalost još lošijim.
IzbrišiUčitelji svakako imaju veliku ulogu u stvaranju djetetove zainteresiranosti za određeni sadržaj. Slažem se sa svim ostalim komentarima da učitelj mora gradivo djeci prenositi na zanimljiv i njima razumljiv način. Njegov trud u predavanju, organiziranje grupnih radova i sl. utječe na djetetovu zainteresiranost i potiče ga na rad i pamćenje tog sadržaja.
OdgovoriIzbrišiMislim da smo se svi do sad susreli s različitim profesorima, onima čije nam se predavanje sviđa te zbog tog zanimljivog načina predavanja više i lakše pamtimo, te s onima čije je predavanje dosadno i ne pobuđuje u nama nikakve interese.
Naravno da smo se svi susreli sa ta dva tipa profesora. Nažalost pa postoje profesori koji nemaju uspješan način predavanja.
IzbrišiMislim da učitelji svakako utječu na to koliko su učenici oko pojedinih predmeta motivirani i uspješni odnosno bitno je kako učitelj pristupa učenicima i na koji način predaje predmet i kako nastoji zainteresirati svoje učenike. Bitno je da učitelj potiče učenike na otkrivanje i na što kreativniji i bolji način iznese predmet koji predaje i gradivo određenog predmeta.
OdgovoriIzbrišiMislim da su učitelji najvažniji čimbenik zainteresiranosti učenika o tom predmetu i općenito školi i učenju. Učitelj mora biti kreativan, pozitivan, nasmijan i spreman za rad jer to učenici osjete i lakše im je provoditi 8 sati dnevno u školi uz takvu atmosferu. Bitno je da djeca osjete podršku učitelja te njegovu volju za radom, tada će se i oni potruditi shvatiti gradivo i učiti će ga s lakoćom.
OdgovoriIzbriši
OdgovoriIzbrišiSmatram da učitelji uvelike utječu na zainteresiranost i uspješnost učenika u pojedinim predmetima. Važno je da učitelj prezentira gradivo na zanimljiv način,koristeći razne metode i primjere iz svakodnevnog života. Nadalje,bitno da je učitelj koristi različite sadržaje i zanimljive i poučne igre kako bi olakšao učenicima pri svladavanju gradiva. Po mom mišljenju, svaki učitelj bi trebao prakticirati terensku nastavu koliko god je u mogućnosti i koliko god mu to dopušta nastavni plan i program. Djeca bolje uče i lakše pamte po praksi. Npr: djeca će prije naučiti o različitim tipovima ustanova i pravilima ponašanja u istim odlaskom u kazalište,nego sjedeći u klupi i prepisivajući s ploče.
Naravno da učitelj utječe na zanimljivost gradiva koje podučava. Ako se više trudi i zainteresiran je za ono što predaje, naravno da će i djeca biti zainteresiranija. Također, ukoliko daje primjere iz svog života, djeci će to biti još zanimljivije.
OdgovoriIzbrišiUčitelji zasigurno utječu na zainteresiranost učenika u nastavi upravo zato što učitelji nju organiziraju te imaju dio slobode u koju mogu uključiti svoju maštu i promijeniti uobičajen način nastave. Nakon toga je na učenicima da se potrude što više mogu i onoliko koliko ih zanima istraže temu o kojoj su na satu pričali.
OdgovoriIzbrišiNaravno da učitelji utječu na zainteresiranost učenika. Prije svega načinom svog predavanja i načinom na koji prenosi učenicima potrebne informacije. Zanimljiv članak! :D
OdgovoriIzbrišiPosao učitelja jest da gradivo koje predaje prezentira učenicima na zanimljiv naćin te da ih navede na motiviran rad i aktivnost. Nekime će to teže ići od drugih, ali smatram da je bitno investirat vrijeme u usavršavanju takvih sposobnosti!
OdgovoriIzbriši